مكان لتعليم الكمان




حد يعرف مكان كويس لتعليم الكمان في القاهرة؟


تعليقات

‏قال عطية
أنا واحد يدلك مش على مكان واحد ده لعى ميه مكان ده غير انه بيعزف على اله اهمهم البيانو
‏قال Nasr Misr
فين؟
‏قال دعاء عادل
بجد الكمان ده حاجه تجنن يا محمد ياريت تقولى
انا كان نفسى اتعلمه اوى
بس منه لله مدرس الموسيقى بتاع المدرسه
عشان مايطلعش الكمان من الفترينه
لما قلتله عايزه اتعلم كمان قالى صوابعك قصيره مش هاتعزفى كويس
احبطنى المجرم
وانا كنت طفله هابله وصدقت
‏قال Nasr Misr
انا نفسي أعرف مكان كويس علشان عايز اتعلم الصيف ده.

أصل الكمنجه صوتها حلو أوي.

أنا بقه نجحت اني امسك كمنجه، ومدرسة الموسيقى قالتلي القواعد الأساسيه، وبعدين قعدت تعيد فيهم، اظاهر ان ده كان كل اللي تعرفه عن الكمان، اتفقعت ومروحتش تاني على امل اني اتعلمها بره، ولسه عندي امل الحقيقه
:D
‏قال عطية
معلش على التأخير فى الرد .... بس انت عارف الامتحانات و القرف ده

عامة ثوانى و هاجيب المعلومات كلها
‏قال عطية
طبعا المعلومات الللى جايه دى كلها من الموسيقار بسامنوف و اللى باذن الله هيكون اشهر من بيتهوفن نفسه
انا جبت المعلومات بالضبط زى مقالى

"
الكلية في شارع اسماعيل محمد ادام اليمامه سنتر بعد سفارة اسبانيا بشوية

هي الدورات بيعملوها كل 3 شهور شغاله طول السنه

والدراسة يوم الجمعه بس
محاضرتين واحده نظري وواحده عملي

محاضرة النظري ثابته الجمعه و العملي ممكن تحدده مع الدكتور

السعر 300 جنيه
"

اما موضوع طول الصوابع ده ..ملهوش علاقة الا لما تيجى تشترى كمنجه يعنى بتشتريها على اد طول صوابعك
وسعر الكمنجة من كذا سنة كان 300 الله اعلم هى بكام دلوقتى
‏قال Nasr Misr
شكرا ياباشا

انا أول ما هخلص من الامتحانات
هروح اشوف اقرب دوره واحجز فيها.

انا عايز كمان اشتري الكمانجه من شارع محمد علي، اشتريها لوحدي ولا لازم حد خبير معايا، ولا استنى لما اروح الكليه دي ينصحوني أجيب منين؟
‏قال body
اله الكمان دي اله صوتها جميل جدا وانا حبيتها اوي بعد لما سمعت حفله ياني 2008 لان اداء عزفها شدني جدا واتمني ان كل واحد يشوف الحفله دي بس دي لعشاق الموسيقي بس!
body
‏قال Ahmad El-Batanouni
و أنا كمان زيك يا عبدالرحمن ... بس أنا اللى عجبتنى حفلة 2006 بتاعة samvel فعلا خرافة
‏قال mohamed
عاملتوا ايه فى موضوع الكمان
انا نفسى اشترى كمان واتعلم ياترى حد وصل لحاجة فيكم ولا لسه
وياريت اعرف مكان لتعليم الكمان ف القاهرة
والتفاصيل كله معلش هتعبكم معايا
‏قال Nasr Misr
انا اشتريت الكمان من شارع محمد علي، جنب العتبة وشارع عبد العزيز، بس برده فيه محلات كتير بتبيع كمان التعليم ده -الصيني-... اتكلفت حوالي ٤٠٠ جنيه ايام ما اشترتها.

مكان التدريب اللي رحته موجود في المقر القديم لنقابة الموسيقيين، بيدوا كورسات لمعظم الآلات، اخر مرة روحت كان الشهر ٨ حصص ب٤٠ جنيه، المقر في عمارة قديمة طاله على ميدان محمد نجيب، امام القهوة اللي قدامها سلم المترو بتاع محطة محمد نجيب...
‏قال Unknown
الموضوع ده مكتوب قديم بس ياريت لو حد شاف التعليق يقوللى هل العناوين والاماكن دى لسه شغاله او يقدر يساعدنى ب اى معلومات
انا عايزة بجد اتعلم كمان
‏قال Nasr Misr
مساء الخير سلمى،

أظن أن معظم الأماكن المذكورة في التعليقات شغالة لغاية دلوقتي، نقابة الموسيقين القديمة -اللي بتقدم الدروس- والجديدة يفصلهم شارعين بالضبط، النقابة القديمة أمام مخارج محطة مترو محمد نجيب، شايفة ميدان محمد نجيب. مش فاكر اسم الشارع بس هي امام قهوة في الميدان. الشارع هو اللي رابط بين ميدان محمد نجيب وميدان طلعت حرب.
‏قال Mariam Shadows
هو الكمان اللي في رنج 400 جنيه ممكن اتعلم عليها ولا اصرف اكتر عشان اجيب حاجة عدلة
‏قال Unknown
انا عايز اشتري الكمان اجبة منين
‏قال Unknown
مساء الخير انا عايزه مكان في الهرم اخد فيه كورس كمان بس يكون مدربين محترفيين شكرا جدا
‏قال Unknown
مساء الخير انا احمد نفسي أتعلم ع الكمان حد يقدر يساعدني في الموضوع ده
‏قال Unknown
الناس اللى هنا اتعلموا ولا لسه .. واللى اتعلم اتعلم فين وسعرها كام دلوقتى

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

two's complement

المراحل الخمسة للثورة المصرية

أزمة السياسة والأحزاب في مصر