بائعو الدين

رحت المحاضره بدري زي العاده لأن بالذات المحاضره دي المدرج بيتملي بسرعه، وزي العاده برده طلع بتوع الأخوان يستغلوا عدد الحضور الكبير قبل ميعاد الدكتور، ويكتبوا حديث ويشرحوه واللي يسمع يسمع واللي مايسمعش مايسمعش، والناس بتتكلم عادي، مافيش مشكله لحد كده.

التطور الجديد والخطير اللي أزعجني جدا، ان بعد ما شرح الحديث خلص، الدكتور كان لسه ماوصلش، فالطلبه الاخوانيون
اعدو يتشوروا مابينهم بصوت مش مسموع، وبعدين طلع طالب منهم على الونج الشمال من المدرج، وطالب على الونج اليمين كان قريب مني، وطالب ورا، وطبعا لسه في واحد مكان الدكتور، وطبعا الناس بتتكلم عادي وفي لسه دوشه، وفجأه مسك الطالب اللي واقف مكان الدكتور مصحف وبدء يقراء قرآن بصوت عالي، وحط الطلاب المنتشرين في المدرج ايديهم
حولين بوقهم وبدأو يرددوا "ششششششششششششششش"، "ششششششششششششششششش".

المهم ان الدكتور جه ساعتها ونزلهم علشان يبداء يشتغل، بس انا فوجئت ان الدين وصل للدرجه دي، للدرجه اللي العبد يقراء القرآن مش علشان يتقرب من ربنا، بل علشان يفرض سلطه لنفسه على الناس التانيه، والقرآن لم ينزل ليفرض على الناس بالعافيه، أي واحد في أي مكان يطلع مصحف ويقراء بصوت عالي يسكت الناس!!، ده يدل على انه لا يقراء لله، ده تقليل لقيمة القرآن، القرآن يقراء على من يذهب لسماعه، القرآن أكبر من اننا نكتف اللي هيسمعوه، وبعد كده ممكن واحد مضايق من اللي بيقراء في سورة البقره مثلا، يقوم واحد صاحبه ي"شششششششششش" قصاد التانيين ويبداء هو يقراء سورة الأحزاب أو أي سورة تانيه، ده مش إسلام ده تطاول على الإسلام، وتقليل لمكانة الدين ومكانة القرآن.


تعليقات

‏قال elkamhawi
اللى بيعملو كدة ميبقوش مسلمين دول كفرة كفرة يحرق دينهم
‏قال غير معرف…
الموضوع ده بيتكرر عندنا فعلاو لاحظته كتير و كنت باستغرب إنه بيقرا قرآن عشان يسكت الناس المفروض إنه شايف إن الناس اللي قدامه مش هاممها الكلمتين اللي هو عايز يدلقهم
يقول لك إيه شكلك كده هندسة عين شمس
‏قال Nasr Misr
انا باقالي كتييير مش متابع البلوج بتاعي، واظاهر التعليقات دي هنا بقالها كتييير من غير ماأرد، مشكلة الميد تيرم بقه...

عمرهم ما كانوا مسلمين ياقمحاوي، المسلم مسلم لربنا مش لمركز ولا منصب

مصري: انا فعلا هندسة عين شمس، وبعد ماشفت الامتحنات، شكلي هفضل كده كتييييييييييييييير...:)

عمر:
1-انا كتبت الحكاية دي مش بس علشان الموقف ده، انا كاتبها علشان ده بقى اتجاه مجتمع، وده اللي مخوفني، فانا حبيت اتكلم على مصر كلها من خلال موقف عشته ودايقني...

2- انا اتكلمت وقلت رأيي هنا في البلوج علشان عايز أثير المسألة على نطاق أوسع، هو مش أوسع أوي ياعني البلوج بتاعي تقريبا بينش، بس أهي محاولة...:)

3- قيادات الاخوان هي اللي كسبت، استخدمت الدين لتفرض وصاية على الناس بغير حق، القيادات دي بتكسب دلوقتي، وبتنظر لمكسب أكبر، وهو حكم مصر، فواحده واحده بدأوا يعمموا الدين، ويخلوه بدل ما يكون تجربه روحية بين العبد وربه، تجربة جماعية يراقب فيها الناس بعضهم ويفرضوا وصاية على بعض، والقيادات دي تفرض وصاية على الناس كلها وتمتلك السلطة واحده واحده.

انا من رأي ان كل انسان مسؤول عن تصرفاته طالما لم يؤذ أحد، وربنا بعد كده يبقى يحاسبه.

وأكبر مثال على ده المهزلة اللي حصلت على قناة دريم، يوم القمةالعربية جه برنامج كان قبل العاشرة مساء، كان برنامج ديني مذيع ملتحي يحاور شيخ-أو هذا ما يدعيه- ملتحي، كل اللي تم نقاشه في الحلقه ان الشيعه مش عارف بيناموا مع زوجاتهم ازاي، وانهم بيتزوجوا جواز متعه وده حرام، وانهم لما بيصلوا مابيصلوش فعلا لربنا، انا اتنرفزت، طب وانت مالك ياخي، هم لما بيتجوزوا متعه أزوك في حاجه، ربنا يحاسبهم لو حرام، انما مش نتدخل في غرف نوم الناس واليهود جنبنا وأقرب من الشيعة وبيطوروا سلاح نووي، وبيقتلوا في أهلنا.

4- انا مقلتش ان قراءة القرآن على الملء اهانة، لو عايز يقراء القرآن على الملء يؤجر مكان ويجلس يقراء والناس ترحلوه تسمعه، انما مبقاش رايح مثلا سنيما اتفرج على فيلم ويطلع واحد من الصف الأولاني ويقراء على الملء، ويقوم واحد يروح ورا يخلي موظف السنيما يطفي جهاز العرض، ده اللي انا أقصده..

5- الناس كانت بتتكلم فعلا وهو قراء القرآن بدون استأذان وقوم اصحابه يسكتوا الناس.

انا سعدت جدا بتعليقك لانه ساعدني أوضح فكرتي أكثر، والمناقشه دايما مفيده...:)

وكل اللي بقوله اننا المفروض نفصل الدين عن الدولة والدوله عن الدين، لمصلحة الاتنين.
‏قال 3rby
انا متفق مع عمر في اول نقطة
زي ماقلتلك يا محمد ان ديه مش اخلاق فرسان(حلوة فرسان ديه)يعني انا باحتقر مثلا ايمن نور بس ماجيش اشتم عليه في بوست او اشهر بيه مع اني عندي حاجات مؤكدة عنه انه شخص غير جدير باحترامي او بالبانر اللي حاطتهولوه عندي بس بما ان مبارك واعوانه ضده يبقي انا معاه لحد مايبقوا يمشوا او يبقوا معاه
اقري ده
http://satiagraha-x.blogspot.com/search?q=%D8%AA%D9%8A%D8%A7%D8%B1
بس مادام الموضوع اتفتح فانا هاتكلم

تاني نقطة عند عمر بردو

والله اللي حصل لعبد الكريم دليل واضح علي ان اللي بتقولوا مش صحيح
انا مش مع اللي عبد الكريم قالوا عن الدنمارك وعن معتقداته-او لا معتقاداته-بس ده مايبررش اني اعتدي علي بالضرب طول مانا مقتنع ان انا صح وطول ما ايماني قوي لازم اتقيد بنوع المواجهة اللي هو حدده
يعني لما يبقي يضرب ابقوا افشخوه لكن لما يتكلم في الدين او يلحد ديه حاجة بينه وبين ربه مش بين الاخوان وبينه
برضو اللي حصل بين نواب الاخوان وبين الحزب الوثني من خيانة ساعة ازمة البهائيين دليل قوي علي ضيق الصدر واللي مش من روح الاسلام وانا اقصد بالاسلام القرأن والسنة النبوية ومش اي حاجة حصلت بعد موت الرسول ولو بيوم لان البشر كلهم دون استثناء معرضين للخطأ

وانت اكيد عارف ان فيه ناس ارتدت عن الدين وماحصلهمش حاجة ايام الرسول اما بعد ما مات كانت حروب اقتصادية ليس لها علاقة بالاسلام
"لا إكراه في الدين"

هم ولا باعوه ولا اشتروه انا شايف انهم بيسوقوا لنفسهم بالدين حتي اسمهم الاخوان المسلمين نفسه بيدفع ناس تدخل الحركة بدون مايفهموه بس علشان الاسم يحسس الواحد ان الباقيين غلط ودول بس الصح


بالنسبة للقرائة علي الملئ
استخدام القران زي ما قلت للتسويق لفكر معين غلط لان القرأن يختلف فهمه من شخص لشخص حسب اساسه الاجتماعي والتربوي
وحسب مبادئه ولغته وحاجات كتير واكيد برضوا انت عارف الاحاديث والايات اللي بتتكلم عن الجزئية ديه(مش فاكرهم اوي
فمش عاوز اكتبهم بس كذا مره اتقالوا في برنامج الشريعة والحياة)
وبالتالي فاسلامي غير اسلامك غير اسلام اي حد وبالتالي برضو ماينفعش ان الاسلام يبقي هو الحل كأيات يعني الدستور ماينفعش يبقي القرأن لان فهمه مختلف من شخص لشخص بس ممكن ناخد الحاجات الواضحة واللي اصلا مش بتتنافي مع ما يطمح اليه اي حد بيطالب بالديمقراطية بس مثلا ماينفعش احط سورة الاخلاص في الدستور لانها منافية لعقيدة شريحة كبيرة من الشعب وده ممكن يسبب فتنة خلينا عارفين ديننا وهم عارفين دينهم واحنا الاتنين عارفين دنيانا

الهدف من قرائة القران بالطريقة ديه هو اشعار الناس بان الكلام اللي بعد كده غير قابل للخطأ

كمان عاوز اعترض علي كلامك انت وقمحاوي
مش من حق اي حد انه يشكك في اسلام اي حد كده علي قعدة قهوة فيه شروط قاسية جدا علشان تقول حد كافر(طبعا انت عارف بما انك اخويا اني باقول كافر علي اي حد من الحزب الوثني بس بما اني الرئيس القادم فانا عملت استثناء علي الحزب الوثني لانه وثني)

كمان موافقك يا محمد في ان الاخوان كسبوا كتير لان لو اعتبرنا ان الاسلام هو الحل وان اللي بينادوا بيه هم اللي يطبقوه بالتالي فالحكم لا يقبل النقاش زي ولاية الفقيه بالظبط في ايران وده خطر

يعني مثلا لو بكره الاخوان حكموا مصر
وفضل للمرشد نفس منصب مرشد الثورة في ايران...ايه بقي تفويض الشعب ليه انه يشوف حاجات سرية وكده؟ولا حاجة

انا ولا مع الطريقة ديه ولا مع الاخوان ولا مع فصل الدين عن الدولة 100% لاني زي ما قلت في مبادئ حتي في العلمانية موجودة في الاسلام قبليها بقرون وقرون ولو فصلت الدين كله عن الدولة كلها مش هاتبقي علمانية ولا هاتبقي دولة ولا هايبقي دين كلوا هايقل للحضيض ونبقي زي الصومال كده


الرد طويل جدا بس تلاقيك مزئطت يا محمد انا عارف

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

two's complement

المراحل الخمسة للثورة المصرية

أزمة السياسة والأحزاب في مصر